1 Widok

LOKALIZACJA: Morze czerwone, Hyndman Reef (26º39’01″N; 34º03’48″E)
GŁĘBOKOŚĆ: 14-32 m
WYMIARY: długość 115 m, szerokość 17,8 m
WIDOCZNOŚĆ: ok. 20 m

Salem Express

Salem Express to prom pasażerski, który początkowo nazywał się Fred Scamaroni i był wybudowany przez Forges & Ateliers et Chantiers de Mediterranee (Yard No. 1367), La Seyne, Francja, dla the Compagnie Générale Transatlantique, Marseille, Francja. Stępkę położono w czerwcu 1963 roku a w lipcu 1965 został dostarczony armatorowi. Niestety kariera statku rozpoczęła się pechowo, pożar, który wybuchł na pokładzie spowodował poważne zniszczenia i dopiero po 10 miesiącach napraw prom wszedł do służby. Prom mógł zabrać na pokład 1200 pasażerów i 142 pojazdy. Posiadał 428 kabin pasażerskich. Początkowo prom pływał pomiędzy Francją a Korsyką. W 1969 został sprzedany Compagnie Générale Transméditerranéenne, Marseille, Francja. 31 stycznia 1980 roku prom został sprzedany po raz kolejny za 4 miliony USD do Duńskiego armatora Ole Lauritzen i zmieniono jego nazwę na Nuits Saint George. Prom pływał pomiędzy duńskimi wyspami.

W listopadzie 1980 roku prom został sprzedany  egipskiemu armatorowi Lord Maritime Enterprise i zmieniono nazwę na Lord Sinai. Statek pływał między Akabą a Suezem. W 1984 nazwa ponownie została zmieniona na Al Tahra. W 1988 prom ponownie sprzedano do Samatour Shipping Company, Suez, Egipt i zmieniono nazwę na Salem Express. Prom zaczął pływać na trasie Jeddah – Suez.

Historia zatonięcia

W trakcie swojej ostatniej podróży 15 grudnia 1991 roku, Salem Express wyruszył z Jeddah w Arbii Saudyjskiej do Safagi. Jego rejs był opóźniony o 2 dni z powodu awarii silnika. Większość pasażerów stanowili pielgrzymi z Mekki. Liczba pasażerów według szacunków wynosiła między 578 a 1600 (maksymalna dozwolona ilość to 1200 pasażerów). Dodatkowo na pokładzie było 71 osób załogi. Statek dowodzony był przez kapitana Hassana Moro. Kapitan znał wody dookoła Safagi dobrze i był uznawany za dobrego kapitana.

ostatnia trasa Salem Express Salem Express w poprzednim wcieleniu Salem Express przed zatonięciem

Kapitan, który z powodu opóźnienia rejsu postanowił skrócić drogę o ok. 2 godziny płynąc do Safagi od południa pomiędzy wybrzeżem a Hydman Reef (trasa zaznaczona na czerwono), zamiast płynąć dłuższą i bezpieczną trasą (zaznaczona na zielono). Pod koniec podróży pogoda popsuła się i statek płynął w sztormowej pogodzie. To spowodowało, że kapitan nie zauważył że trasa statku była przesunięta o ok. 1 km od wyznaczonej trasy (trasa zaznaczona na czarno). Ostatecznym rezultatem była katastrofa. Tuż przed północą prom uderzył w rafę Hyndmann z wielką siłą, co spowodowało poważne zniszczenie części dziobowej oraz co miało znaczące znaczenie, otwarcie furty dziobowej promu prze którą zaczęły wdzierać się masy wody. Statek zatonął w ciągu 10- 20 minut (w zależności od relacji). Zatonęło wielu ludzi znajdujących się pod pokładem, którzy nie mieli czasu na to żeby się wydostać. Nie udało się nawet opuścić szalup ratunkowych, które można nadal oglądać przy wraku. Według oficjalnych danych 470 osób zginęło, a 180 udało się uratować. Z powodu sztormowej pogody akcja ratunkowa z pobliskiej Safagi była mocno utrudniona. Cześć rozbitków dotarła do brzegu o własnych siłach zanim udało się ich wyłowić. Dwa dni po katastrofie rozpoczęto operację wydobywania ciał pasażerów. Pomimo oficjalnych informacji w trakcie tej operacji wydobyto 850 ciał, mimo że nie udało się spenetrować najniższych pokładów, ocenionych jako zbyt niebezpiecznych, lub niemożliwych do spenetrowania.

Nurkowanie

Wrak jest traktowany jako zbiorowa mogiła, jednak mimo to dozwolone jest nurkowanie na nim. Miejsce to z oczywistych powodów należy traktować ze szczególnym szacunkiem.
Wrak leży na prawej burcie na głębokości 32 metrów (w części dziobowej). Lewa burta znajduje się na głębokości 16 metrów. Skutki uderzenia w rafę można obserwować – otwartą furtę dziobową, oraz naruszone poszycie części dziobowej. Dookoła wraku porozrzucane są szalupy i tratwy ratunkowe.
Rufa statku jest nieuszkodzona. Można podziwiać śruby napędowe oraz ster. Istnieje wiele otworów przez które można wpłynąć do środka (włazy, okna itp.) i obejrzeć wnętrza.

Źródła:

http://www.divesitedirectory.co.uk/dive_site_red_sea_safaga_wreck_salem_express.html
https://www.wrakimorzaczerwonego.pl/regiony-morza-czerwonego/safaga/salem-express/

Miejsca nurkowe